Netbook rules! Zice Gartner

grafic_tendinte

Rezultatele vanzarilor de pc-uri pe anul trecut sunt cele mai slabe obtinute de cativa ani incoace. In al patrulea trimestru al anului 2008 industria Pc-urilor a suferit cea mai slaba crestere a livrarilor, respectiv vanzarilor, respectiv cererilor din 2002 pana acum.  Au fost produse 78.1 milioane de unitati iar cresterea fata de al patrulea trimestru al anului 2007 a fost de numai 1.1 procente. Miracolul care a facut ca aceasta industrie inca sa nu intre in colaps, cel putin nu marii producatori, a fost aparitia unui mic si ieftin echipament care a reusit sa vanda milioane de bucati in numai cateva luni: Netbook-ul. Toate acestea le aflam de la compania de cercetare si analiza Gartner care a dat publicitatii primele rapoarte preliminare ale vanzarilor de computere pe anul 2008.

gartner-1

Acest fapt se datoreaza in primul rand recesiunii economice mondiale, atat in America, Europa sau Asia, cererile (inclusiv livrarile) de pc-uri fiind sub previziunile de numai cu 6 luni in urma. Sincer, nici cei mai pesimisti dintre cei din industriile producatoare nu si-ar fi inchipuit o scadere de asemenea proportii a vanzarilor estimate.

Faptul ca aceasta piata, totusi, a crescut si nu a intrat in declin s-a datorat aparitiei unui nou produs: mini-notebook-ul sau, cum le place multora sa il numeasca, netbook-ul. Vanzarile de netbook-uri au sustinut din plin cresterea (mica de altfel, dar tot crestere) productiei. In general, de acum incolo, cresterea productiei va fi sustinuta numai de echipamentele ieftine. Cel putin pana la urmatorul bum economic care speram sa nu fie foarte departe. Toti am vrea sa ne permitem sa cumparam si sa folosim echipamente cu surplus de performante, cu un design stralucitor si construite din materiale rare si de calitate. De ce nu?

Deocamdata aceste lucruri sunt vise de adormit pe cei mai mici. Sa revenim cu picioarele pe pamant si sa vedem cum stam in actuala situatie economica.

De ceva timp, la nivel mondial, productia de echipamente portabile a depasit-o pe cea de desktop-uri, in primul rand datorita scaderii preturilor echipamentelor portabile, odata cu aparitia netbook-urilor.

Au deschis o noua piata de fapt, o piata a echipamentelor ieftine si totusi utile. Odata cu aceasta criza economica, cumparatorul a ales sa cumpere un echipament ieftin in locul unuia scump, normal de altfel, sau a putut in sfarsit sa-si permita un astfel de echipament portabil care nu mai demult de un an nu ii era accesibil. Pe de alta parte, aceste echipamente mici sunt privite ca al doilea sistem in tarile cu putere de cumparare mare cum ar fi America de Nord sau Europa.

Pe total, la numarul de bucati de pc-uri (fie ele desktop-uri sau portabile) livrate de companiile producatoare este o crestere dar, pretul mediu de vanzare a scazut datorita faptului ca netbook-urile au preturi mici si foarte mici. Asta inseamna ca profitul companiilor s-a redus semnificativ, ceea ce nu prea este pe placul lor. Sau poate, acum, cumparatorii platesc in sfarsit pretul corect pentru un echipament si nu unul supraevaluat. Sau il vor plati in viitorul apropiat pentru ca reducerea preturilor nu se va opri aici. Singura sansa a marilor producatori este sa compenseze aceasta reducere de preturi cu cat mai multe echipamente vandute. Oricum, companiile de renume vor incerca sa stopeze scaderea preturilor cu tehnologii sau optiuni suplimentare care vor fi incluse in pretul echipamentului. Nu cred ca vor reusi. Tendinta este de ieftinire. Ieftinesti produsele traiesti, nu ieftinesti, atunci intri in faliment. Simplu ca Buna-ziua.

Liderul in al patrulea trimestru este Hewlett-Packard dar, pe de alta parte, aceasta este si cea mai mica crestere de la an la an pe care a inregistrat-o de la fuziunea cu Compaq. Vanzarile HP au mers foarte bine in tarile EMEA (Europa, Orientul Mijlociu si Africa) datorita promovarii agresive a netbook-urilor dar au fost trase in jos de vanzarile din Statele Unite unde Dell este liderul de piata.

Dell si-a crescut vanzarile din Asia si Pacific si s-a zbatut sa creasca vanzarile din America de Nord si tarile EMEA. Si se pare ca a si reusit in America, dupa cum ne arata tabelul 2.

gartner-2

Cea mai importanta crestere a avut-o compania asiatica Acer, crescand la nivel mondial cu peste 30 la suta. Vanzarile celor de la Acer au fost in principal sustinute de netbook-urile din seria One si de preturile mici ale acestora. Acer i-au surclasat in trimestrul al treilea chiar si pe “inventatorii” netbook-ului, pe cei de la ASUS la numarul de bucati livrate cu aproape400 de mii de unitati. Asus-ul inca detine 60 la suta din aceasta piata in Europa dar pozitia lor este in pericol pe zi ce trece.

Lenovo si-a mentinut pozitia a patra mondiala dar vanzarile gigantului chinez sunt in declin pentru prima oara din 2006 pana acum. Oricum si chinezii au inteles importanta ieftinirii produselor si au produs si ei propriile netbook-uri.

In America de Nord piata pc-urilor a suferit cea mai mare scadere de la ultima recesiune din 2001. Au scazut cu  10 procente  fata de acelasi trimestru al anului 2007. Acest fapt se datoreaza in primul rand recesiunii economice, bugetele de IT atat din sectorul public si, cred eu, si din cel privat fiind puternic afectate de aceasta. Toate cheltuilelile guvernamentale din domeniul invatamantului sau din alte sectoare publice au fost amanate din cauza crizei de lichiditati. Cu toate ca vanzarile de echipamente mobile au crescut, pretul lor mediu fiind in scadere nu a adus si profituri pe masura.

Dell si-a mentinut prima pozitie in vanzarile din America cu toate ca a suferit o scadere de aproape 16 procente fata de anul precedent. Si pe piata din State, Acer obtine cea mai mare crestere, “furand” in acest fel cote de piata importante si de la HP si de la Dell.

In tarile EMEA, in al patrulea trimestru, vanzarile de pc-uri au insumat 30.4 milioane, adica o crestere de aproape 5 procente fata de anul precendent, cea mai mica crestere din 2000 pana acum.

In Asia si Pacific s-au vandut 18.5 milioane de unitati, realizandu-se astfel o crestere de 1.8 procente, pietele cele mai importante din zona fiind cele din tarile cu populatiile cele mai numeroase, China si India (impreuna au 65 la suta din piata).

Piata pc-urilor din America Latina a crescut cu aproximativ 10%, cu livrari de aproximativ 7.2 milioane. In Japonia cresterea a fost de7% insumand 3.5 milione bucati.

Pe tot anul, la nivel mondial, s-au vandul 300 de milioane de pc-uri, aceasta aducand o crestere de aproape 10 la suta fata de anul 2007. Top-ul celor mai mari producatori nu s-a schimbat fata de 2007.

gartner-3

Bineninteles ca cea mai mare crestere la nivel mondial o are tot Acer, producator care se pare ca a reusit sa combine in modul cel mai benefic pretul cu performanta necesara unui echipament si cu design adecvat. Se pare ca produsele ACER sunt pe gustul unui categorii din ce in ce mai largi de consumatori care vor performanta, design placut dar si un pret redus.

Gigantii HP si Dell inca isi pastreaza o buna parte din piata si datorita vanzarilor de produse profesionale, adica servere. Aici, deocamdata, inca nu are cine sa le ameninte cotele de vanzari, in primul rand datorita calitatii si fiabilitatii produselor pe care le ofera. Si cred ca nici prea curand vreo companie importanta sau de anvergura nu-si va incredinta datele si procesele electronice cele mai importante unor servere ieftine sau unor producatori care nu au traditie in productia unor astfel de echipamente. Dar, cum spune un cunoscut personaj dintr0un film capitalist: “Never say Never to….”

Dupa cum stim acesti mici dar foarte dinamici producatori asiatici nu vor doar piata portabilelor. Au intrat si pe piata echipamentelor gen all-in-one, piata inca dominata de cei de la Apple cu al lor iMac sau pe piata desktop-urilor de mici dimensiuni care pot deveni foarte usor unelte de entertainment si nu cred ca se vor opri aici. In curand vor ataca si piata serverelor.

Dar, stiti cine cred eu ca este cu adevarat castigator chiar si in aceste vremuri tulburi de criza economica? INTEL. Ei sunt singurii furnizori ai procesorului celor mai vandute portabile in momentul de fata: ATOM. AMD a ezitat sa intre pe aceasta piata si deocamdata a pierdut startul. Ei vor sa aduca o noua idee, a unui portabil ieftin dar totusi perfomant. Sa vedem daca vor reusi. Asta numai timpul o va decide nu? Si noi, multii si mofturosii consumatori.

Si mai putem sa venim cu inca o concluzie: acest mic si ieftin si ultraportabil echipament a mentinut pe linia de plutire o industrie intreaga. A aparut la momentul si la timpul potrivit. A aparut in timpuri in care cheltuirea oricarei centime este analizata in cele mai mici amanunte iar alegerea achizitiei unui produs depinde numai si numai de pret. La produsele destinate marei mase de consumatori perfomanta si calitatea nu mai este factorul de decizie ci pretul.

Deci, deocamdata, pana la noi premiere pe piata IT: NETBOOK RULES!

Via BusinessWire.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *