Oare cand?

Oare cand comerciantii din Romania isi vor baga mintile in cap? Oare cand vor incepe sa gandeasca ca si confratii lor din vest? Oare cand vor face aproape totul pentru a-si atrage si a-si tine clientii aproape? Oare cand mamuti gen Altex, crescuti artificial pe baza Creditului cu Buletinul si ale carui magazine cad pe capete va renunta la politica ” Ma doare in Kot (a se citi in Kur), Sunt cel mai mare si mai tare si de la mine ve-ti cumpara”. Sa nu mai vorbim ca au preturi la unele produse cu mult mai mari decat ale magazinelor online, chiar nesimtite. Oameni buni, daca nu veti face ceva, curand o sa ramaneti fara clienti si, implicit, fara magazine. Trendul cred ca se observa deja. Or sa vina unii care vor sa obtina un profit mai mic, care vor avea adaosuri comerciale rezonabile dar ale caror afaceri vor dura. In vremurile astea de kko pe care le traim, in care banii au inceput cu adevarat sa-si arate valoarea, oamenii sunt mai chibzuti si mult mai atenti la cum si unde ii cheltuiesc.

Sa nu uit cumva de altii pe care i-am observat cu magazinele goale si de cumparatori, si de produse. Diverta. Au spatii in buricul targului sau al mall-urilor, locuri in care lipsa de produse, mai bine zis Vidul, este din ce in ce mai evident si prezent. Dar care nu renunta deloc la preturile exorbitante de comercializare ale unor produse. Pai meseriasii astia au niste preturi la jucarii de iti vine sa o iei la fuga, sa nu mai vorbim de alte produse de acolo. Oare pana cand isi vor mai permita sa mentina magazinele alea goale? Ca, in afara de cel de pe Magheru, se pare ca le-au abandonat pe toate. Sau poate am observat eu gresit.

Preturile practicate conteaza in proportia cea mai importanta dar, pe langa cuantumul acestora, si serviciile prestate de catre domnii comercianti au un cuvant destul de important de spus. Cu zambetul si cu amabilitatea unor angajati poate s-a mai rezolvat cate ceva. Poate cu plictisul si acreala din ochii altor angajati nu s-a rezolvat nimic. Dar cunostintele lor generale fata de ceea ce vand sunt departe cu mult fata de unde ar trebui sa fie. Nu la toti. Sa nu generalizam. Dar sunt unii care nu prea stiu pe ce planeta se afla. Parca au fost adusi de la taraba cu muraturi direct la standul cu plasme.

Sa mai vorbim si de politica de returnare a produselor. Unii comercianti au inceput deja sa aiba astfel de oferte. Altex, nu. Se da un exemplu mic: cumperi un produs si, imediat, iti dai seama ca nu este ce-ti trebuie si vrei sa il inlocuiesti cu altul, tot din acelasi magazin. Nu il folosesti si il aduci intact inapoi. Se poate returna la Altex? Nu, bineinteles. De ce? Pentru un motiv extrem de stupid: “A fost garantia originala completata!”. Si nu de catre client ci chiar de ei, la standul lor de garantii. WTF? Cand am auzit un astfel de motiv am ramas cu gura cascata. Am mai incercat inca o data: “Ma nene, iti dau asta inapoi, mai pun vreo 1000 de lei si iau altceva”. Nu s-a putut. Daca nu era garantia completata… Se pare ca service-ul acelui cunoscut producator de electronice nu accepta garantii completate de doua ori. Waw! Daca nu era garantia completata, cei de la Altex ne-au zis ca sigur primeau produsul inapoi. So, chiar daca nu mi s-a intamplat mie asa ceva, fiind doar martor si insotitor al celui patit, nu voi mai calca intr-un astfel de mega si impresionant store de electronice. Cel putin pana nu vor avea mai multa grija pentru cei care isi baga adanc mana in buzunar pentru a cumpara ceea ce au nevoie.

Chiar daca unii comercianti mai online decat altii au inceput sa faca primii pasi mai hotarati pentru oferirea si acestor tipuri de servicii, dupa cum se mai spune, cu o floare nu se face primavara. Poate ca sunt un pic subiectiv. Nu neg, sunt om si, deci, supus greselii. Dar am vazut si am experimentat pe pielea mea cum se poarta vanzatorii si comerciantii in alte tari din Europa asta a noastra. Nu au termen de comparatie cu ai nostri. Mai avem muuult pana acolo.

Asa ca, ma intreb: “Oare cand?”.

7 thoughts on “Oare cand?

  • March 17, 2010 at 9:53 am
    Permalink

    Problemele de genul asta, nu sunt doar aici. Cred ca este ceva specific romanesc. Daca mie imi pare ca merge, nu ma doare de tine, pot sa ma descurc si fara tine ca si client.

    Atitudinea de care vorbesti mai sus, incepe sa se observe si in politicile de preturi pentru majoritatea importatorilor de IT.

    Reply
    • March 17, 2010 at 10:25 am
      Permalink

      Unii dintre ei au preturi comparative cu cele din afara. Doar unii, asa este.

      Reply
  • March 19, 2010 at 8:33 am
    Permalink

    salut, bine ai zis mai sus. Mai nimerit la fix ,
    cand? probabil atunci cand nu o sa mai fim romani avari dupa bani,lux sau alte chesti(saraci si cu pretenti)

    ex. un coleg vrea sa iti cumpere un laptop de 3500 lei dar el nu ar habar de calculator ,deci la ce poate el sa faca unu de 1500 e ok,dar fiind roman nu frate el vrea de 3500 lei ca asa are un prieten.

    P.S. suntem romani ,in 2020 o sa ne revenim cu ajutoru lui dumenzeu dar aici e alta chestiune de vb
    te salut din nou bravo pt articol

    Reply
  • March 19, 2010 at 10:29 pm
    Permalink

    iti inteleg frustrarea – dar nu e chiar asa. Nici macar in scumpa ta strainatate – cel putin Europa. Da se aplica cu succes in SUA. In Europa daca doresti sa returezi un produs pe motive de genu`: nu-mi place, mi-am da seama ca nu-mi foloseste etc…. poti dar nu primesti intreaga valoare – pierzi undeva intre 5-10%.
    In Romania chiar nu se poate face asa ceva – pentru ca suntem romani. si cel mai bun exemplu esti chiar tu. In momentul in care decizi sa cumperi un produs, e indicat sa te interesezi, poti sa-i ceri comerciantului sa-l testeze, sa-l compari… ce vrei tu. Inchipuie-ti ce ar fi sa aiba magazinele politica asta – probabil romanii ar schimba produsele ca pe sosete din diferite motive. Probabil cand societatea noastra va ajunge la un grad de civilizatie cat de cat onorabil, va putea fi aplicata aceasta politica.
    Pana atunci, casca bine ochii, si dupa aia buzunarul.

    Reply
    • March 19, 2010 at 10:58 pm
      Permalink

      Din fericire nu era cazul meu. Sunt frustrat doar pentru faptul ca nu am curaj sa emigrez. Sunt frustrat pe mine, nicidecum pe ceea ce se intampla in tara asta.
      Dar, tot nu mi se pare corect. Sunt de acord ca trebuie sa casti ochii si sa te interesezi inainte de a investi niste bani. Dar, mai ai si ghinioane sau te lasi dus de val si cumperi ceva care e mai stralucitor. Sau il cumperi pentru ca a fost vanzatorul smeker si te-a facut sa-l cumperi. Exista “n” motive.
      Comerciantul sau vanzatorul iti va recomanda intotdeauna ceea ce are mai mult pe stoc, ceea ce trebuie sa vanda. Asa ca, nu sunt de incredere din acest punct de vedere. Un cumparator care habar nu are ce trebuie sa faca un anumit produs electronic poate fi usor pacalit.
      Nu demult am vazut o scena foarte haioasa chiar intr-un Altex. Un tanar dadea sfaturi despre 2 televizoare ale aceleeasi marci: “Acesta este mai scump pentru ca are un buton in plus”.. No comment
      Am vazut cum este si pe afara. In Germania, nemtii comanda acasa orice si, daca nu le place, trimit inapoi si li se returneaza banii.. La noi de ce nu s-ar intampla asa ceva?

      Iar eu ma intrebam oare cand, tot mai multi comercianti de la noi, se vor baza in afacerile lor, pe langa castigul inerent, si la satisfactia clientului. Crede-ma, la noi inca nu am fost satisfacut din acest punct de vedere. Ma uit la personalul de la C&A de exemplu. Cel din Germania nu se compara deloc cu cel de aici. Chiar daca magazinele sunt asemanatoare. In cateva cuvinte: Vreau sa avem si noi o tara normala si civilizata pana la urma. Oare cand? ­čśÇ

      Reply
  • March 20, 2010 at 10:30 pm
    Permalink

    tu gandesti asa; si da, e corect. dar pune-te in locul comerciantului care are de-a face cu romanul smecher, usor tiganit care vede in asta sansa lui sa incerce toate televizoarele sa vada cum stau la el pe comoda. De ce crezi ca marile lanturi de magazine aplica politici diferite in romania? Cand au sa fie mai multi ca tine care vad in aceasta politica doar siguranta unei achizitii si nu alte combinatii – atunci putem zice ca am ajuns la civilizatie.
    Pana atunci magazinele, angajatii sunt croite dupa chipul si asemanarea “noastra” a majoritatii. Nici Altexul, nici altcineva nu va investi in client, atat timp cat clientul este interesat doar de pret mic si de avantaje facile. E ca la restaurant: vrei mancare ieftina si proasta – te duci la fast-food, vrei mancare buna si chelner care sta in spatele tau – te duci la Marriot.
    Daca ai fi stiut ca mai incolo era un magazin de electronice la care vanzatorul era dex de informatii tehnice si politica asta de returare a produsului, dar tv-ul tau era mai scump cu 10% – te-ai fi dus acolo?
    Te asigur eu ca marea majoritate nu s-ar fi dus.
    Ni se pare anormal sa platim servicii in plus, dar ni se pare normal sa cerem drepturi pe care nu le avem.
    Comertul nu e un bussiness simplu si romania este inca la inceput atat din punctul de vedere a cumparatorului cat si a vanzatorului.
    bafta.

    Reply
    • March 20, 2010 at 11:51 pm
      Permalink

      ai foarte mare dreptate in ceea ce spui… exista si fata intoarsa a medaliei
      Nimic nu este simplu in Ro. Din pacate. Nici macar sa-ti inscrii copilul la scoala sau la gradinita. Totul este cu susul in jos dar, eu, tot sper ca se va indrepta ceva.
      Crezi ca nemtii care dispun de acele servicii nu se folosesc de ele dupa bunul lor plac? Eu cred ca da. Il cumpara, vad daca le sta sau nu le sta bine pe comoda si daca sunt multumiti pastreaza. Daca nu, returneaza. Si, totusi, la ei aceste servicii de retur functioneaza foarte bine. Sunt mici pierderi pe care lanturile de retaileri si le asuma. Castigul oricum va veni. Omul va cumpara in continuare de la ei. Va proba de cateva ori, dupa care, pana la urma se va multumi cu un produs.

      Cei de la emag.ro au lansat un astfel de serviciu, de proba mai intai, pentru vreo 2 luni parca. Sunt curios daca au avut rezultate pozitive sau nu.

      Dar, cum este la Altex, unde nici vanzatorul nu stie mai nimic si produsele sunt cu cateva sute de lei mai scumpe te-ai duce? Ii dau exemplu pe ei pentru ca sunt ultimii la care am intrat in magazin si m-am uitat la preturile camerelor foto. Nu-mi venea sa cred. Am vazut cateva camere foto care, pe internet, au preturi mult mai mici. Cred ca, ei inca asteapta revenirea creditului cu buletinul ca sa-i scoata din rahat.. ­čśÇ

      Si da, mi se pare normal sa cer drepturi ca ale oricarui alt european. Vreau sa merg pe strazi curate si civilizate, vreau sa intru in magazine cu placere si sa nu fiu stresat de vreo vanzatoare acra sau de vreun incompetent si vreau sa am parte de servicii de calitate in toate domeniile. Ca nu le voi primi niciodata intre aceste granite.. incep sa cred ca este adevarat.. Dar, speranta moare ultima. Nu?

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *