Football Manager 2014 review: Regele s-a intors!

Football Manager 2014 este cel mai nou reprezentant al unei serii care a facut (si face in continuare) istorie in materie de jocuri de management de fotbal. Daca iti doresti sa fii managerul echipei tale preferate si vrei sa faci acest lucru la modul cel mai serios cu putinta, te indrepti cu siguranta spre Football Manager 2014.

Cel mai nou membru al familiei, Football Manager 2014, a aparut in urma cu cateva zile si cu siguranta va reusi sa ii tina pe pasionatii seriei in fata calculatorului ore intregi, spre marea enervare a partenerelor de viata. Replicile ca “iara te joci chestia aia?” vor fi din nou la ordinea zilei, dar ele fac parte din farmecul jocului (presupun).

La inceput

Daca nu ai mai jucat Football Manager pana acum, trebuie sa iti spun ca nu e foarte complicat sa faci primul pas. Creatorii jocului au facut in asa fel incat asistentul sa te ajute sa pornesti foarte usor la drum; iti va da toate indicatiile necesare cu privire la functionarea jocului, astfel incat sa te descurci fara probleme.

Urmeaza apoi doar sa ii dai un nume managerului tau si o fata si sa iti alegi echipa. Sau ai posibilitatea sa lasi jocul sa faca asta pentru tine. Daca esti la inceput, poate ar fi bine sa alegi clubul tau preferat sau o echipa foarte buna, pe care o cunosti, ca sa te poti descurca mai bine.

Urmeaza intalnirile cu conducerea, impreuna cu care vei decide filosofia de joc si ti se va spune ce se cere de la tine, precum si, extrem de important, cu staff-ul. Pe secunzii aflati deja in club ii poti schimba dupa bunul tau plac, dar tine minte ca assistent managerul tau te poate ajuta foarte mult. De asta e inteligent sa ii trasezi sarcinile inca de la inceput. El se poate ocupa de foarte multe lucruri, de la ofertele agentilor, meciuri amicale, echipa de tineret, antrenamente si multe altele, astfel incat tu sa nu ai foarte multe pe cap. Daca esti la inceput, ar fi bine sa ii dai sarcini mai multe si sa te concentrezi pe alcatuirea echipei si a tacticii, precum si la castigarea meciurilor.

Pentru a face asta ai la dispozitie o gramada de optiuni extrem de detaliate. Poti controla totul, de la transferuri la faze fixe si de la conferinte de presa la discutii individuale, care sa iti faca jucatorii sa aiba mai multa incredere in ei insisi.

Nu e greu sa inveti sa joci Football Manager 2014, chiar daca nu ai mai jucat un asemenea titlu. Greu e sa ai succes cu o echipa si sa o faci sa joace cum vrei tu, astfel incat sa sperie orice adversar.

Football Manager 2014 – o multime de noutati

La fel ca in cazul oricarui joc din serie, Football Manager 2014, desi arata foarte bine, nu este un joc care sa impresioneze cu adevarat prin grafica. Impresionante sunt baza de date gigantica – practic, cred ca este una dintre cele mai complexe enciclopedii ale fotbalului actual – si bogatia de detalii.

In noul joc avem de-a face cu o interfata mult imbunatatita. Noul titlu este o evolutie din punct de vedere al meniurilor si controlului. Toate optiunile sunt infinit mai usor de gasit si necesita mult mai putine click-uri, iar interfata este mai aerisita. Totul este mai la indemana si asta te ajuta sa fii concentrat asupra celui mai important lucru – sa iti conduci echipa spre indeplinirea obiectivelor din sezonul respectiv.

S-a lucrat si la sistemul de stiri, care acum foloseste coduri de culoare pentru a fi mai simplu de gestionat. Avand in vedere ca in Football Manager 2014, la fel ca in orice joc al seriei, Inbox-ul de mesaje este centrul actiunii, acest lucru ajuta foarte mult.

Te vei bucura (sau nu) sa afli ca si transferurile se fac acum mult mai aproape de modul in care se petrec lucrurile in realitate. Vei avea surpriza sa descoperi calitati foarte umane la agenti in timpul negocierilor. Daca ai obiceiul sa fortezi mana clubului la capitolul salariu oferit atunci cand iti doresti un jucator foarte tare prin schimbarea statutului pe care il va avea in echipa (il faci Key Player desi stii ca nu va fi chiar tot timpul titular), vei avea surpriza sa iti ceara agentul un contract mult mai mare. Nu de alta, dar o vedeta castiga mult, nu?

Si modulul tactic a fost imbuntatit, dar si mai interesant este ca au fost aduse imbunatatiri si AI-ului managerilor adversi, astfel ca acestia se adapteaza mult mai bine la situatiile din timpul meciului. Am constatat asta pe propria piele, sincer sa fiu. Te poti trezi, daca echipa ta nu prea forteaza, ca adversarul tau se arunca pe tine, iei gol si trebuie sa iti regandesti desenul tactic. Asistentul, daca ai minte sa il asculti, iti poate fi insa de foarte mare ajutor.

Spre lauda creatorilor titlului, unele actiuni importante necesita acum mai putine click-uri, experienta de joc devenind mai fluenta din acest motiv. De exemplu, pe mine ma enerva la culme ca in timpul meciurilor, pentru a aplica un sfat al secundului meu eram nevoit sa trec prin doua randuri de meniuri. De exemplu, daca imi spunea ca ar fi bine sa il marcam strans pe un anume mijlocas de banda, trebuia sa ma duc in meniul de tactica, unde sa il caut pe respectivul in instructiunile legate de adversar. Acum, langa sfat imi apare Apply Advice si un click pe acel buton a rezolvat problema – asa cum se vede in captura de mai jos, lucru care recunosc ca ma incanta de-a dreptul.

Football Manager 2014

Si pentru ca am ajuns la situatiile din timpul meciului, trebuie spus ca motorul 3D de simulare arata si el foarte bine, cu o multime de optiuni si camere. In plus, mi-a placut foarte mult interfata regandita pentru sfaturi tactice. E mai utilizabila si te ajuti de ea infinit mai simplu, fie ca vrei sa le spui alor tai sa tina de minge, sa bubuie mingi in careul advers sau sa joace din pase mai scurte.

Football Manager 2014

Meciurile sunt si mai pasionante si ai toate sansele sa iti pui mainile in cap sau sa te agiti pe scaunul calculatorului in timpul lor, de parca ai fi la marginea terenului. Au crescut foarte mult in dinamica si e imposibil sa te plictisesti. Daca esti pasionat de fotbal si mai ales de tactica, in Football Manager 2014 ti-ai gasit in mod sigur locul (sau jocul, ma rog).

Football Manager 2014

Daca nu ai timp foarte mult si vrei totusi sa joci jocul, trebuie spus ca modul Classic, introdus anul trecut, care nu necesita atentie la atat de multe detalii, a fost si el imbunatatit. In plus, nu lipsesc nici de aceasta data challenge-urile, care iti permit sa iti arati maiestria pe un scenariu prestabilit.

Mai jos ai o serie de capturi de ecran.

Concluzie

Football Manager 2014 le va placea cu siguranta fanilor seriei. El reuseste sa aduca o multime de imbunatatiri, insa fara ca acestea sa stirbeasca vreun pic din farmecul jocului. Mie personal mi-a facut placere sa il joc.

Football Manager 2014 este acum disponibil în România în variantă PC (discul iti permite sa instalezi si pe Mac și Linux), în magazine de specialitate retail și online, la prețul de 149,99 de lei. Mai multe detalii pe site-ul oficial, de unde poti descarca si demo-ul.

Bogdan Bele

Fac presa de IT in Romania de aproape un deceniu, in ultimii ani colaborand si cu site-uri din strainatate. Imi plac la nebunie toate obiectele cu display, butoane si sistem de operare, precum si toate povestile care se tes in jurul lor. Pe langa asta insa, sunt un mare pasionat de muzica (in special rock, fara a ma limita insa la acest gen muzical), literatura, precum si de fotbal. Ma gasiti la bogdan.bele [at] imidoresc.ro